Чи можна обмежити час роботи підприємств громадського харчування?

В цьому питанні розбирався юрист ЮК “GLOBAL LAW”, Голова юридичного комітету Української ресторанної асоціації Євген Комаров.


Сьогодні серед створених комісій ТЕБ і НС, які функціонують в різних областях України, стало «популярно» прийняття рішення або щодо рекомендації, або щодо повного обмеження режиму роботи підприємств в сфері громадського харчування. Із поясненнь, щодо мотивів таких рішень вони посилаються то на рекомендації Кабміну або МОЗу, щодо введення таких обмежень.

Нижче, до вашої уваги правовий аналіз ситуації, яка виникла.

Відповідно до ст. 42. Конституції України зазначено, що коженмає право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом.

Держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності. Не допускаються неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція.

Згідно з п.4 ст.12 Господарського кодексу України визначено, що

обмеження щодо здійснення підприємницької діяльності, а також перелік видів діяльності, в яких забороняється підприємництво, встановлюються Конституцією України та законом.

В ч.1 ст.4 Закону «Про правовий режим надзвичайного стану» зазаначено, що

Надзвичайний стан вводиться лише за наявності реальної загрози безпеці громадян або конституційному ладові, усунення якої іншими способами є неможливим.

Надзвичайний стан може бути введений в разі:

виникнення особливо тяжких надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (стихійного лиха, катастроф, особливо великих пожеж, застосування засобів ураження, пандемій, панзоотійтощо), що створюють загрозу життю і здоров’ю значних верств населення;

В п.7 ст. 17. Закону «Про правовий режим надзвичайного стану» зазначено, що додаткові заходи режиму надзвичайного стану у зв’язкуізнадзвичайнимиситуаціями техногенного або природного характеру.

У разі введення надзвичайного стану з підстав, передбачених пунктом 1 частини другої статті 4 цього Закону, крім заходів, передбачених статтею 16 цього Закону, можуть також здійснюватися такі заходи:

зміна режиму роботи підприємств, установ, організацій усіх форм власності, переорієнтація їх на виробництво необхідної в умовах надзвичайного стану продукції, інші зміни виробничої діяльності, необхідні для проведення аварійно-рятувальних і відновлювальних робіт;

Так у п.2 ст.1 Типового положення про регіональну та місцеву комісію з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 р. № 409( далі —Типове Положення), зазаначено, що Комісія у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, а також указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, рішеннями Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, цим Положенням, а місцева комісія також рішеннями регіональної комісії.

Варто відзначити, що повноважень щодо обмежень режиму роботи підприємств у коміссій з ТЕБ і НС, відповідно до Типового Положення, немає.

Слід звернути увагу, що відповідно до п.2 ст.1 положення про Міністерство охорони здоров’я України, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 р. № 267

(в редакції постанови Кабінету Міністрів України

від 24 січня 2020 р. № 90,

МОЗ у своїйдіяльностікеруєтьсяКонституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятимивідповідно до Конституції та законівУкраїни, актами КабінетуМіністрівУкраїни, іншими актами законодавства.

Також варто зазначити, що відповідно до Закону України «Про Кабінет Міністрів України», Кабінет міністрів має право приймати рішення про обмеження, тимчасову заборону (зупинення) або припинення діяльності підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності тільки у разі порушення ними законодавства про охорону праці та навколишнього природного середовища.

Також згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2020р.

№500 зазначено, що тільки регіонах, в яких здійснюється посилення протиепідемічних заходів, можуть встановлюватися (тільки) за поданням головного державного санітарного лікаря регіону особливості діяльності та обмеження щодо діяльності закладів харчування.

Оскільки Правовий режим надзвичайного стану не введений на території України, у Кабінету Міністрів України, Міністества охорони здоров’я України та у Тимчасових комісій ТЕБ і НС відсутні повноваження вводити будь-які обмеження в режимі роботи підприємств громадського харчування, а обмеження щодо часу роботи таких підприємств — є не законними.